Ingen gillar att bli såld till
Men människor älskar att få hjälp. Och det är precis det vi sysslar med. Vi löser problem. Och ja, det leder till försäljning – men det börjar inte där.
Du är där för att hjälpa
Vi ser på försäljning som att ta reda på: Har den här personen en utmaning jag kan lösa? Om ja, pratar vi vidare. Om nej, färdigsnackat. Och vet du vad? De minns det. För det är sällsynt.
Förmågan att lyssna
Fråga. Lyssna. Gräv djupare. Sitt inte och vänta på din tur att prata. Du har två öron och en mun, och det finns en anledning till det. När människor känner att du faktiskt bryr dig, öppnar de sig. Då hittar du ingången – genom att lyssna.
Du behöver inte säga ja till allt – men du måste förstå grejen
Empati handlar inte om att hålla med kunden om allt. Det handlar om att förstå varifrån de kommer. Vad som är viktigt för dem. När du visar detta, litar de på dig. Och då kan du också utmana dem – på ett bra sätt.
Lösningar håller längre än övertalning
Du kan pressa fram en affär. En gång. Kanske två. Men när du löser ett verkligt behov? Då får du en kund som kommer tillbaka. Som nämner ditt namn vidare. Det är skillnaden mellan en affär och en pipeline.
Vi på ASG tränar inte människor att bli pushare. Vi bygger säljare som förstår människor. Som kan prata om verkliga problem och koppla ihop dem med verkliga lösningar. Det fungerar. Inte för att det är trendigt, utan för att det är mänskligt. Och mänskligt säljer alltid.